Från den 1 januari 2022 gäller en ny avfallstaxa. Vi har jobbat hårt med att skapa en ny tydligare och mer lättläst taxa. För samfälligheter och bostadsrättsföreningar (brf) kan det innebära att ni fått en del förändringar. Allt för att det i framtiden ska bli tydligare och lika oavsett var i våra kommuner du bor.
Då LSR hanterar kommunalt avfall som monopol är det ingen vinstdrivande verksamhet. Avgiften ska täcka de kostnader som uppstår för att hantera avfallet. Det gäller avfallskollektivet som helhet. Inom kollektivet kan taxan användas för att styra beteenden, så kallad miljöstyrning. I avfallstaxan kan ni lära er mer om vad er taxa går till.
Grundavgift
Ska täcka kostnaderna för drift och underhåll av återvinningsanläggning (åva) – för närvarande återvinningscentral (åvc) och återvinningsstation (åvs) – behandling av avfall som lämnas på åva, insamling och behandling av farligt avfall samt kostnader för avfallsplanering, utveckling, information, administration och kundservice.
Hämtningsavgift och tömningsavgift
Ska täcka kostnaderna för insamling, transport och behandling av avfall under kommunalt ansvar – inklusive skatt t.ex. förbränningsskatt – som inte täcks av grundavgiften.
I den nya taxan kan man läsa att gemensam avfallslösning innebär Avfallslösning för flerbostadshus och samfälligheter med gemensamhetsanläggning för renhållning.
För att få grundavgiften för gemensam avfallslösning måste alltså avfallet hämtas på en gemensam plats. Ofta kallat miljörum.
Fastighetsägaren ansvarar för att vi på LSR har korrekta uppgifter om hur många grundavgifter (antal bostäder) som ska faktureras. I taxan kan man även läsa att Har fastighetsägare inte anmält förändring som medför högre avgift kan denna påföras retroaktivt.
I den nya taxan kan man läsa att enskild avfallslösning innebär Avfallslösning för småhus ej ingående i samfällighet med gemensamhetsanläggning för renhållning.
Är ni en bostadsrättförening (brf) där varje bostad har egna kärl för sitt avfall kommer ni med den nya taxan debiteras som småhus. Varje bostad ska då ha sin egen grundavgift samt hämtningsavgift utifrån de kärlstorlekar man använder. Alla priser hittar ni i vår avfallstaxa.
LSR fakturerar samfälligheter och bostadsrättsföreningar med en gemensam faktura.
Från 1 januari 2022 blir det obligatoriskt att sortera ut sitt matavfall ur restavfallet vid nytecknade abonnemang. Det är inte heller längre möjligt att göra förändringar i det abonnemang som tidigare hette MIX då det utgår.
Vissa typer av avfall ska aldrig läggas i ditt kärl för matavfall eller kärlet för restavfall. Detta ska enligt lag sorteras ut.
Förpackningar: Sorteras ut i form av plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar och glasförpackningar. Dessa faller under producentansvaret.
Hanteringen kan göras på två sätt:
Returpapper: Sedan 1 januari 2022 har producentansvaret för returpapper försvunnit och blivit kommunalt avfall. Idag är det LSR som ansvarar för insamling av returpapper i Landskrona och Svalöv.
Hanteringen kan göras på två sätt:
Grovavfall: Grovavfall kan lämnas på LSR:s återvinningscentraler. Vid volymer som LSR:s personal anser överstiga avfallet från ett normalhushåll utgår extra avgift.
LSR erbjuder också lösningar för insamling av vissa typer av elavfall. Förutsätter att man har en gemensam avfallslösning.
Lilla elpaketet – behållare för lysrör, batterier, småelektronik och ljuskällor. Till en kostnad av 900 kronor inklusive moms per år.
Stora elpaketet – elbur för elektronik och behållare för lysrör, batterier, småelektronik och ljuskällor. Till en kostnad av 900 kronor inklusive moms per år.
Det ingår hämtning 4 gånger per år. Extra hämtning kostar 300 kronor inklusive moms per gång.
För alla nya abonnemang blir det obligatoriskt att sortera ut matavfall. För er som redan idag sorterar ut matavfallet förändas inget. Det är viktigt att ni har en matavfallkärlsvolym som matchar antalet grundavgifter på hämtstället.
För gemensamhetsanläggningar finns i taxan en målvolym för restavfall. Målvolymen är på 3360 L / grundavgift (hushåll) och år. Genererar man en högre volym kommer avgiften bli extra hög medan har man lägre volym får man i stället en rabatt. För att hantera detta räknar vi ut en kvot för varje hämtställe. Vill ni ha hjälp att räkna ut er kvot kan ni testa vår volymberäknare för flerbostadshus.
För dig som har enskild avfallslösning appliceras inte samma kvotsystem.
Då målsättningen är att minska det avfall som går till förbränning kommer de som ändå väljer att behålla det så kallade MIX-abonnemanget att få högre avgifter, genom miljöstyrning. Det innebär dubbla grundavgifter då hanteringen av osorterat avfall innebär höga kostnader i form av transporter, förbränningsavgift och förbränningsskatt. Självklart är ni välkomna att byta abonnemang och därmed börja sortera ut matavfall, returpapper och förpackningar. Därigenom kan ni minska er årsvolym av restavfall och på så sätt spara pengar.
Med den nya taxan införs ett nytt system för att hantera ändringar i abonnemang. Ändringar av antal kärl, kärlstorlek, hämtningsintervall eller liknande kommer vi genomföra en förändring per kalenderår utan extra avgift. Gör ni fler förändringar kommer vi ta ut en administrativ avgift på 300 kronor inklusive moms per tillfälle.
Viktigt är också att veta att ändringar i MIX-abonnemang inte kan göras. Ni kommer då automatiskt byta till Standardabonnemang med utsortering av matavfall.