Textiler - lämna till återvinning och återbruk!

Från 1 januari 2025 kan du äntligen lämna dina utslitna och trasiga kläder till återvinning. Då är det också lag på att alla ska sortera ut textilavfall från annat avfall. Det gäller all textil så som kläder, hemtextil och accessoarer av textil. Genom att återvinna textilen som inte går att återanvända kan materialet användas till nya produkter. Och på så sätt leva kvar i kretsloppet. Smart va?

Idag slänger vi i snitt 8 kilo textil i restavfallet per person och år. Och nästan hälften av alla klädesplagg som hamnar där hade vi kunnat återanvända. Så nu är det hög tid att vi tar hand om våra resurser på ett bättre sätt! Genom att sälja, laga, byta eller ge bort kan vi minska avfallet. En rätt enkel men viktig sak för miljön.

Lämna din textil här

Från 1 januari 2025 lämnar du utsliten och trasig textil på åvc i Landskrona och Svalöv. Då får du inte längre lämna textilavfall i restavfallet hemma eller i energiåtervinningen på åvc.

Hela och rena textilier lämnar du precis som tidigare till valfri second hand eller annan klädinsamling. På åvc kan du lämna till bland annat Human Bridge, Malvan och Emmpatus.

Landskrona åvc: Human Bridge har en stor grön container där du kan lämna både hela och trasiga textiler.

Svalöv åvc: Emmpatus har en container och tar emot både rena och trasiga textiler.

Våra samarbetspartner sorterar sedan textilerna. Det är avgörande för att den insamlade textilen ska kunna återanvändas eller materialåtervinnas på bästa sätt.

Viktigt att tänka på!

  • Lägg textilen i en plastpåse och knyt med dubbelknut innan du placerar den i containern.
  • Textilen måste vara ren och inte vara förstörd av skadedjur eller mögel.
  • Den måste också vara torr.

Är textilen blöt eller förstörd av skadedjur eller mögel lämnar du den i en separat behållare på åvc. Kontakta personalen så hjälper dom dej!

Textil med målarfärg eller olja (till exempel motorolja) lämnar du som farligt avfall på åvc.

Vad är textilavfall?

Nästan allt som är vävt, stickat eller tovat av textil, oavsett om det är naturmaterial eller inte, ska lämnas till återvinning. Om en produkt består av flera material avgör dominerande materialslaget om det ska sorteras ut som trasig textil. Här listar vi några exempel för att göra det tydligare:

  • Kläder av textil: tröjor, skjortor, byxor, underkläder och strumpor.
  • Hemtextil: sängkläder, handdukar, dukar, gardiner, filtar och mattor.
  • Väskor av textil: handväskor, textilkassar, sminkväskor och fodral.
  • Accessoarer av textil: slipsar, näsdukar, hattar och kepsar.

Stora miljövinster

Den svenska textilkonsumtionen orsakar i dag över fyra miljoner ton koldioxidutsläpp. Det motsvarar utsläpp från en bil som kör 850 000 varv runt jorden! Utöver detta skapas mycket avfall i produktionen som konsumenten aldrig ser – det som vi kallar osynligt avfall. Ett par jeans ger upphov till 28 kilo osynligt avfall.

Men du kan göra skillnad:

  • Använda dina kläder och andra textiler längre, lufta dem i stället för att tvätta och följ tvättråden.
  • Köp begagnat i stället för nytt.
  • Lämna textil till insamling när den är utsliten.

Tillsammans kan vi minska klimatpåverkan. En ökad cirkulär hantering av textil är en viktig del i denna förändring!

Frågor och svar

Vad innebär de nya reglerna om textil?

Från och med 1 januari 2025 ska textilavfall sorteras ut från annat avfall och samlas in separat. Detta gäller inte bara i Sverige, utan inom hela EU.

Det nya kravet innebär du inte längre får kasta utslitna och trasiga kläder och andra textilier i restavfallet eller energiåtervinning på åvc. Textil ska i stället sorteras ut och lämnas till återvinning på åvc i Landskrona (Human Bridge) och Svalöv (Emmpatus).

Bäst är om vi kan återanvända textilen!

Vem omfattas av det nya kravet?

De nya reglerna gäller överallt där textilavfall uppstår, i hushåll och i verksamheter, och inte bara i Sverige utan inom hela EU.

Varför införs det nya kravet?

Konsumtionen av textil är hög inom EU och ligger i Sverige på drygt 11 kilo per person och år. Samtidigt använder vi våra textiler en allt kortare tid – slit och släng har blivit köp och släng. Syftet med det nya kravet är att bidra till en mer cirkulär hantering av textil. Det innebär ökad återanvändning, second hand, och materialåtervinning – att materialet tas till vara och blir till nya produkter.

Innan kravet på utsortering infördes gick tyvärr mycket textil till energiåtervinning, det vill säga att det eldades upp och blev till värme och el. En stor del hade kunnat återanvändas. Och av det som var trasig och utsliten materialåtervinnas. En färsk undersökning visar att ungefär hälften av det som slängs är textiler som hade kunnat användas igen.

Den svenska textilkonsumtionen orsakar idag utsläpp på över fyra miljoner ton koldioxidekvivalenter. Inte helt lätt att förstå hur mycket det är men vi kan jämföra det med utsläpp från en bil som kör 850 000 varv runt jorden. Då inser vi att det verkligen behövs en förändring!

Varför planeras inte ett mer omfattande insamlingssystem för textiler?

Från och med 1 januari 2025 får kommunerna ansvar för insamling av textilavfall.

Inom EU kommer det komma ett producentansvar för textil. Det innebär att de som tillverkar och säljer textil också ska ansvara för att det samlas in och går till återanvändning och återvinning. Sannolikt införs ett sånt ansvar inom några år. Producenter måste då bygga upp system för att ta hand om textilerna. Många kommuner inväntar därför ett beslut i frågan innan de bygger upp ett mer omfattande system.

Kommer organisationer fortsatt kunna ta emot mina textilier som jag tror att någon annan skulle kunna få nytta av?

Ja, du kommer kunna fortsätta att lämna in textiler som är rena och hela till valfri organisation eller second hand. Textilen som du inte längre behöver eller önskar ha kvar kan göra någon annan jätteglad!

På åvc hittar du Human Bridge, Malvan och Emmpatus där du kan lämna in textil för återanvändning.

Vad kommer att hända med den insamlade textilen?

Efter att textil samlats in är nästa steg sortering. Det är avgörande för att den insamlade textilen efter kontroll, rengöring och reparation ska kunna återanvändas eller materialåtervinnas på bästa sätt.

Textil som ska förberedas för återanvändning sorteras idag manuellt då det kräver professionell kunskap om mode, trender och efterfrågan i secondhandbutiker.

Textil som ska materialåtervinnas behöver sorteras utifrån fibertyp och färg innan den kan gå till återvinning.

Det finns få anläggningar för återvinning av den sorterade textilen, men flera utvecklingsprojekt pågår.

Hur mycket textil konsumerar svenskarna?

I genomsnitt köper varje person 25 nya plagg varje år. År 2023 var konsumtionen av textil drygt 11 kilo per person, och närmare 8 kilo slängdes i restavfallet. Av den textil som slängs beräknas mer än hälften vara i användbart skick. Alltså helt och rent.

Kan jag påverka klimat- och miljöpåverkan genom att minska min textilkonsumtion?

Ja absolut! Genom att inte köpa nytt utan i stället se till att dina kläder och andra produkter av textil används en längre tid kan du minska klimat- och miljöpåverkan.

Det är lätt att bli fartblind i sin konsumtion. Modet växlar i en allt snabbare takt, förr kom kanske fyra kollektioner på ett år, nu kommer nya kollektioner löpande. Men med nya produkter uppkommer nytt avfall och det är inte bara i slutet av en produkts liv som den skapar avfall. Vi brukar prata om det osynliga avfallet, det avfall som uppstår under tillverkningen, som konsumenten aldrig ser. Om vi konsumenter ska kunna agera miljövänligt måste det osynliga avfallet bli synligt!

För att illustrera detta kan du tänka dig att par sneakers. De väger inte mycket mer än 550 gram men ger upphov till 7 kilo avfall under produktionen. Samma sak gäller för ett par jeans. De väger runt 450 gram men ger upphov till 28 kilo avfall under produktionen. Då förstår du kanske hur minskad produktion och konsumtion skulle kunna minska klimat- och miljöpåverkan.

När livslängden på ett plagg fördubblas minskar klimatpåverkan och vattenanvändningen med nästan 50 procent.

Så behandlar LSR dina personuppgifter

– kortversionen

Ladda hem som PDF fil (kortversionen).

Vill du läsa den kompletta versionen hittar du den här.

Informationen uppdaterades senast 2024-06-24.

Kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig:

LSR Landskrona – Svalövs Renhållnings AB, orgnr: 556195-7506.

Du har alltid rätt att få information om hanteringen av dina personuppgifter. Om du har frågor kring personuppgiftshanteringen efter du läst detta dokument, kontakta oss på 0418 – 450 100 eller info@lsr.nu så hjälper vi dig.

Dataskyddsombud:

LSR har utsett ett dataskyddsombud. Om du har synpunkter kring LSR:s hantering av personuppgifter kan du kontakta dataskyddsombudet via e-post dataskyddsombud@landskrona.se eller genom att ringa Landskrona stads växel 0418-47 00 00 och fråga efter dataskyddsombud.

IMY Integritetsskyddsmyndigheten

Du kan också läsa mer om dataskyddsförordningen på Integritetsskyddsmyndigheten webbplats: www.imy.se/

  1. Allmänt

    Dataskyddsförordningen, också känd som GDPR (General Data Protection Regulation), är en EU-förordning. Förordningen är till för att din personliga integritet inte ska kränkas vid behandling av dina personuppgifter. Dina uppgifter får bara behandlas om du samtycker eller om det finns stöd i GDPR eller annan lag.

    1. Vad är en personuppgift
    2. Personuppgifter är all slags information som handlar om eller kan knytas till en levande person. Exempel på personuppgifter är personnummer, adress, mejladress och fastighetsbeteckning.

    3. Behandling av personuppgifter
    4. Med behandling av personuppgifter menas:

      • ta fram
      • samla in
      • registrera
      • lagra
      • läsa
      • använda
      • bearbeta/sammanföra
      • ändra/justera
      • strukturera
      • bearbeta
      • överlämna
      • radera/förstöra
    5. Personuppgiftsansvar
    6. Personuppgiftsansvarig är den som bestämmer för vilka ändamål uppgifterna ska behandlas och hur behandlingen ska gå till.

      Hos LSR sker behandling av dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning och det är styrelsen för LSR Landskrona – Svalövs Renhållnings AB (nedan LSR) som är person-uppgifts¬ansvarig för behandlingen.

    7. Rättslig grund
    8. Det finns olika rättsliga grunder för att behandla personuppgifter:

      • Samtycke – Den registrerade har sagt ja till personuppgiftsbehandlingen.
      • Avtal – Den registrerade har ett avtal eller ska ingå ett avtal med den personuppgiftsansvariga.
      • Rättslig förpliktelse – Det finns lagar eller regler som gör att den personuppgiftsansvariga måste behandla vissa personuppgifter i sin verksamhet.
      • Intresseavvägning – Den personuppgiftsansvariga får behandla personuppgifter om den personuppgiftsansvarigas intressen väger tyngre än den registrerades och om behandlingen är nödvändig för det aktuella ändamålet.
      • Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse – Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
      • Skydd av grundläggande intresse – Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att skydda en registrerad som inte kan lämna samtycke.
    9. Dina rättigheter
    10. Rätt till information – Du har rätt att bli informerad om att behandling av personuppgifter har påbörjats och varför. Det gäller även om du inte själv lämnat ut uppgifterna. Detta gäller dock inte om det är omöjligt att informera eller det skulle medföra en oproportionellt stor ansträngning. Du har även rätt att begära ut tidigare information vid senare tillfälle.

      Rätt till tillgång – Du har rätt att få reda på vad som står skrivet om dig i våra register och hur vi behandlar dessa uppgifter. Det gör du genom att begära ett så kallat registerutdrag genom att kontakta LSR:s kundtjänst. Du har rätt att få utdraget inom en månad. Vi lämnar i första hand utdraget till dig personligen efter uppvisad giltig legitimation. I andra hand kan vi skicka utdraget till din folkbokföringsadress.

      Rätt till rättelse – Du kan begära rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter. En sådan begäran kan bara tillgodoses när det inte står i strid med vårt uppdrag eller med offentlighetsprincipen och kraven på gallring och bevarande av allmänna handlingar.

      Rätt till radering – Du har rätt att be om att uppgifterna om dig raderas.

      Uppgifterna måste raderas i följande fall:

      • om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
      • om behandlingen grundar sig på samtycke och du återkallar samtycket
      • om du motsätter dig personuppgiftsbehandlingen som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse
      • om personuppgifterna har behandlats olagligt
      • om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet

      När uppgifter om dig raderas måste LSR informera tredje part som vi har överfört uppgifter till om raderingen så att de också kan radera samma uppgifter.

      Det finns undantag från rätten till radering och skyldigheten att informera andra om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter. Till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet, för att uppfylla en rättslig förpliktelse, utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.

      Personuppgifter som inkommer till ett kommunalt bolag som LSR blir i regel allmänna handlingar. Sedvanlig sekretessprövning görs innan allmänna handlingar lämnas ut.

      Rätt till begränsning av behandling – Du har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för det insamlade ändamålet.

      Rätten till begränsning gäller bland annat när du anser att uppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.

      När begränsningen upphör ska LSR informera dig om detta.

      Rätt till invändning – Du kan invända mot behandling av dina personuppgifter.

      Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst ta tillbaka samtycket. Om du tar tillbaka ditt samtycke gäller samtycket till och med den dag som återtagandet skedde. Sådan behandling som skett under tiden samtycket har varit gällande påverkas alltså inte av att du återtar samtycket. Ovan kan till exempel innebära tjänster såsom sms-aviseringar och mejlutskick.

      Du kan klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten.

      Rätt till dataportabilitet – Den registrerade har rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll, till exempel ifrån en social medietjänst till en annan social medietjänst.

      LSR är skyldiga att underlätta en sådan överflyttning av personuppgifter. En förutsättning är att LSR behandlar personuppgifterna med stöd av ett samtycke från dig eller för att uppfylla ett avtal.

      Det gäller bara sådana personuppgifter som den registrerade själv har lämnat.

      Automatiserade beslut – Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering, om beslutet kan ha rättsliga följder eller på liknande sätt i betydande grad påverkar dig.

      Den personuppgiftsansvariga måste informera de registrerade om att automatiserat beslutsfattande används enligt den generella informationsskyldigheten i förordningen.

    11. Offentlighetsprincipen
    12. Eftersom det finns särskilda regler kring hanteringen av allmänna handlingar så begränsas ibland vissa av ovanstående rättigheter. Om din begäran avslås har du rätt att få ett skriftligt beslut med motivering.

  2. Avfallshämtning och slamtömning
    1. Ändamål
    2. Ändamålet med LSR:s behandling av personuppgifter är att samla in, transportera och behandla avfall under kommunalt ansvar från Landskrona stads och Svalövs kommuns invånare. För att kunna utföra vårt uppdrag behöver vi behandla personuppgifter om dig. Behandlingen är alltid kopplad till det kommunala uppdraget.

    3. Rättslig grund
    4. Rättsliga grunden för att hantera dina personuppgifter är en uppgift av allmänt intresse.

    5. Registrerade
    6. Invånare i Landskrona stad och Svalövs kommun som har avfallshämtning och/eller slamtömning.

    7. Personuppgifter som behandlas
      • Kundnummer
      • Namn
      • Personnummer
      • Adress
      • Telefonnummer
      • Mejladress
      • Fastighetsbeteckning
      • Bilder
      • GPS -koordinater på kärl och enskilda avlopp
      • Registrering vid tömning via tagg
      • Befintliga hälsointyg

      LSR behandlar ovanstående personuppgifter för att du ska få

      • hämtning av ditt avfall under kommunalt ansvar, tömning av enskilda avlopp och latrintunnor
      • utsättning, hemtagning och service av dina kärl
      • möjlighet att beställa extratjänster, såsom extratömning eller tvätt av kärl
      • tillgång till Mina sidor
      • korrekt information om ditt serviceval i kontakt med kundtjänst
      • aviseringar och information kopplat till dina tjänster
      • faktura

      samt för att vi ska kunna

      • göra uppföljning och dokumentera avvikelser
      • lägga effektiva körturer för tömning av avfall
      • använda GPS-koordinater för att lokalisera dina kärl eller brunn vid tömning
      • genomföra kundundersökningar
      • hantera eventuella påminnelser och inkassoärenden kopplade till obetalda fakturor
    8. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    9. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  3. Handläggning FNI – Fastighetsnära insamling
    1. Ändamål
    2. Ändamålet är att möjliggöra handläggning av överenskommelse med fastighetsägare där FNI inte är genomförbar.

    3. Rättslig grund
    4. Rättslig grund är avtal med den registrerade.

    5. Registrerade
    6. Boende i Landskrona stad och Svalövs kommun som har valt att skicka förfrågan avseende enskild överenskommelse med LSR avseende FNI.

    7. Personuppgifter som behandlas
    8. Följande uppgifter hanteras i samband med handläggningen av överenskommelsen.

      • Kundnummer
      • Namn
      • Personnummer
      • Adress
      • Telefonnummer
      • Mejladress
      • Fastighetsbeteckning
      • Bilder på den aktuella fastigheten
    9. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    10. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  4. Kamerabevakning på avfallsanläggning i Landskrona
    1. Ändamål
    2. På avfallsanläggningen i Landskrona har vi kamerabevakning dygnet runt.

      Ändamålet är i första hand att förebygga och dokumentera brott samt att upptäcka brand. Dedikerade kameror hos LSR används i realtid vid vägning av större fordon (över 3,5 ton) på avfallsanläggningen. Syftet är att registrera korrekta uppgifter om fordonet samt kontrollera innehållet i lasten.

    3. Rättslig grund
    4. Rättslig grund för bevakningen är uppgift av allmänt intresse. LSR har tillstånd att använda fasta kameror för bevakning.

    5. Registrerade
    6. Personer som vistas på eller besöker avfallsanläggningen i Landskrona.

    7. Personuppgifter som behandlas
    8. LSR samlar in rörliga bilder där personer och registreringsnummer på fordon syns. Vid insamling sker ingen identifiering av personer.

    9. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    10. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  5. Registrering av registreringsnummer på fordon via sensorer på återvinningscentralerna i Landskrona och Svalöv för debitering av verksamheter
    1. Ändamål
    2. Vid inpassering till LSR:s återvinningscentraler i Landskrona och Svalöv avläses och registreras registreringsnummer på samtliga fordon via sensorer.

      Ändamålet med registreringen är att automatiskt debitera lätta lastbilar registrerade på ett organisationsnummer oavsett företagsform det vill säga alla företag och verksamheter. Debiteringen sker då kostnader för hanteringen av verksamhetsavfall inte skall belasta avfallskollektivet.

      Informationen som samlas in vid registreringen används också för att sammanställa statistik över:

      • besöksantal
      • fordonskategori
      • besöksmönster
      • hemkommun för fordonet
      • om fordonet är privatregistrerat alternativt registrerat på en verksamhet
    3. Rättslig grund
    4. Rättslig grund för registrering av registreringsnummer är uppgift av allmänt intresse.

    5. Registrerade
    6. Samtliga fordonsskyltar avläses vid inpassering. De registreringsnummer som matchas för debitering tillhör verksamheter och är därför inte att betrakta som personuppgifter enligt dataskyddslagen. Undantaget är vid enskild firma då organisationsnummer motsvarar ett personnummer.

    7. Personuppgifter som behandlas
    8. Vid avläsning i sensorn samlas enbart registreringsnummer in, systemet arbetar inte med faktiska bilder av fordonet. Registreringsnumret matchas sedan mot en databas över registrerade lätta lastbilar som tillhör en verksamhet.

      Matchningen genomförs av nuvarande leverantör av trafikmätning (se externa parter). Uppstår en matchning skickas underlaget vidare till underleverantör som utför debitering för inpasserat fordon.

    9. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    10. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  6. Föranmälan om inpassering med privat avfall
    1. Ändamål
    2. Ändamålet med registreringen är att möjliggöra för företagare att nyttja en lätt lastbil för att lämna privat avfall utan att bli automatiskt debiterade.

    3. Rättslig grund
    4. Rättslig grund för inhämtning och behandling av personuppgifter är uppgift av allmänt intresse.

    5. Registrerade
    6. Privatperson med verksamhetsregistrerad lätt lastbil som vill lämna privat avfall med det verksamhetsregistrerade fordonet vid någon av återvinningscentralerna i Landskrona eller Svalövs kommun och som föranmält besöket via hemsidan lsr.nu.

    7. Personuppgifter som behandlas
      • Registreringsnummer
      • Bostadskommun
      • Namn
      • Adress
      • Telefon
      • Mejladress
    8. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    9. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  7. Vid användning av självservice på Mina sidor
    1. Ändamål
    2. Syftet är att möjliggöra för LSR kunder att få tillgång till hämtningsschema samt se viss information som finns registrerad i LSR:s kundsystem.

    3. Rättslig grund
    4. Rättsliga grund är uppgift av allmänt intresse.

    5. Registrerade
    6. Invånare i Landskrona stad och Svalövs kommun som har avfallshämtning och/eller slamtömning.

    7. Personuppgifter som behandlas
      • Namn
      • Kundnummer
      • Hämtställeadresser

      Personuppgifterna på Mina sidor speglar informationen som finns registrerad i kundsystemet som beskrivs under Avfallshämtning och slamtömning. Uppdaterar du dina uppgifter via Mina sidor ändras detta automatiskt i kundsystemet.

    8. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    9. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  8. Allmänna handlingar
    1. Ändamål
    2. LSR har en skyldighet enligt offentlighets- och sekretesslagen att diarieföra handlingar som kommer in till eller upprättas av LSR.

    3. Rättslig grund
    4. Är en rättslig förpliktelse.

    5. Registrerade
    6. Personer som skickar in allmänna handlingar till LSR.

    7. Personuppgifter som behandlas
    8. LSR gör bedömningen att det är följande uppgifter som kan förekomma men innehållet i handlingar kan variera och är inte förutbestämt. LSR har inte rådighet över vilka handlingar som skickas in.

      • Namn
      • Adress
      • Fastighetsbeteckning
      • Personnummer
      • Telefonnummer
      • Mejladress
    9. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    10. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

  9. Telefonisystem
    1. Ändamål
    2. Ändamålet är att tillhandahålla kundservice via telefon för våra kunder.

    3. Rättslig grund
    4. Rättsliga grunden för att hantera dina personuppgifter är en uppgift av allmänt intresse.

    5. Registrerade
    6. Personer som väljer att kontakta LSR via telefon.

    7. Personuppgifter som behandlas
    8. LSR gör bedömningen att det är följande uppgifter som kan förekomma men innehållet i kan variera utifrån det register som vår telefonileverantör arbetar med, för närvarande Eniro, men vi har aldrig mer än följande uppgifter om dig, det kan alltså vara mindre än nedanstående.

      • Namn
      • Telefonnummer
    9. Rätt att klaga till IMY (tillsynsmyndighet)
    10. Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du klaga på vår behandling av dina personuppgifter till IMY Integritetsskyddsmyndigheten.

      https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

Externa parter

Avfallsentreprenör
Ohlssons i Landskrona AB 556559–3497

Leverantör av kundsystem
KAAB Kommunadministrativa Datasystem Aktiebolag 556247–3784

Leverantör av hemsida
MJ Visual AB 556872–1855

Telefonileverantör
Attractiva AB 556998–4965, underbiträde – Frontdesk Nordic AB 556907–3256,
Telavox AB 556600–7786

IT leverantör
IVER Sverige AB 556575–3042

Kamerabevakning område Landskrona
Swedsecur AB 556415-5041

Larmbordsentreprenör
Westra Security Group AB 559201-9664

Leverantör av trafikmätning
Facility Labs AB 556812–4738

Tillsynsmyndighet Landskrona
Miljöförvaltningen

Tillsynsmyndighet Svalöv
Söderåsens Miljöförbund

Så behandlar LSR dina personuppgifter

Ladda hem som PDF fil.

    1. Allmänt

Dataskyddsförordningen, också känd som GDPR (General Data Protection Regulation), är enlagstiftning från EU som från 2018-05-25 ersätter personuppgiftslagen (PuL). Lagstiftningen är till för att din personliga integritet inte ska kränkas vid behandling av dina personuppgifter. Dina uppgifter får bara behandlas om du har godkänt det eller om det finns stöd i GDPR eller annan lag. Här berättar vi lite mer om hur LSR behandlar personuppgifter enligt GDPR.

Personuppgifter är all slags information som handlar om eller kan knytas till en levande person. Exempel på personuppgifter är personnummer, adress, mejladress och fastighetsbeteckning. För att skydda dig mot att din personliga integritet kränks när dina personuppgifter behandlas finns dataskyddsförordningen, även kallad GDPR. Med behandla menas bland annat att samla in, registrera, lagra och bearbeta personuppgifter.

Behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning och det är LSR Landskrona – Svalövs Renhållnings AB som är personuppgiftsansvarig för behandlingen.

    1. Varför vi behöver dina uppgifter

LSR:s uppdrag är att samla in, transportera och behandla hushållsavfall (innefattande avfallshämtning och slamtömning) från Landskrona stad och Svalövs kommun.

För att kunna utföra tömning och fakturering behöver vi hantera en del grundläggande personuppgifter från dig såsom namn, personnummer, adress och fastighetsbeteckning. För att underlätta kommunikationen med dig behöver vi ofta telefonnummer och/eller e-post. I förekommande fall behöver vi även hantera beslut om dispens, autogiromedgivande och sjukintyg.

Vi behöver också veta var dina sopkärl eller ditt enskilda avlopp finns. Därför har vi kopplat en GPS-koordinat till den plats där dina respektive kärl står vid tömning eller där ditt enskilda avlopp är beläget. För att veta att vi tömmer rätt kärl på den plats som finns angiven i ditt abonnemang, via GPS-koordinaten, har alla LSR:s avfallskärl en ”tagg” monterad, med ett ID-nummer som kopplas till ditt abonnemang.

LSR behandlar ovanstående personuppgifter för att du ska få

      • hämtning av ditt hushållsavfall, tömning av enskilda avlopp och latrintunnor,
      • utsättning, hemtagning och service av dina kärl,
      • möjlighet att beställa extra tjänster, såsom extratömning eller tvätt av kärl,
      • tillgång till Mina sidor,
      • korrekt information om dina abonnemang i kontakt med kundtjänst,
      • aviseringar, information och liknande kopplat till dina tjänster,
      • faktura

samt för att vi ska kunna

      • göra uppföljning och dokumentera avvikelser,
      • lägga effektiva tömningsrundor,
      • använda GPS-koordinater för att lokalisera dina kärl vid hämtning,
      • genomföra kundundersökningar,
      • hantera eventuella påminnelser och inkassoärenden kopplade till obetalda fakturor,
      • tillse att LSR betalar rätt avgifter till entreprenören (prissättningen bygger på antal tömda kärl, enskilda avlopp m.m.).

För utförande av avfallstjänster översänder LSR personuppgifter till den entreprenör som enligt avtal har i uppdrag att för LSR:s räkning utföra tömning av avfallskärl eller enskilda avlopp. Entreprenören får endast tillgång till de personuppgifter som är nödvändiga för att utföra uppdraget. LSR ger instruktioner till entreprenörerna att registrera uppgifter om genomfört uppdrag, det vill säga genomförda tömningar och/eller avvikelser. Entreprenören agerar då som personuppgiftsbiträde åt LSR.

Det kan också finnas andra som behöver ta del av dina personuppgifter, som exempelvis vårasystemleverantörer. Dessa agerar då, i likhet med entreprenörenen, som personuppgiftsbiträden.

    1. Vad som händer med dina uppgifter när du kontaktar LSR

Du kan komma i kontakt med oss på LSR genom vår hemsida, e-post, telefon eller brev.

När du kontaktar oss behöver du vanligen lämna personuppgifter. Främst sker det när du har frågor om ditt abonnemang, vill ändra ditt abonnemang eller beställa extra tjänster, men det kan även ske när du lämnar synpunkter. Behandlingen av dina uppgifter sker för att vi ska kunna ge information om, samt administrera ditt abonnemang.

När du skickar information till oss är vi skyldiga enligt lag att registrera denna eller på annat sätt hålla uppgifterna ordnade eftersom de utgör en del av en allmän handling. Hur länge uppgifterna sparas beror på vad ditt ärende gäller.

Vi avråder från att du skickar känsliga personuppgifter (exempelvis sjukintyg) via e-post till oss. Använd istället telefon eller skicka brev.

För att kunna ge dig en bra upplevelse när du besöker vår hemsida använder vi cookies (kakor). Syftet är att kunna se hur hemsidan används och att kunna göra förbättringar. När du besöker vår hemsida får du information om att cookies används. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användningen.

    1. Vi hämtar ibland dina uppgifter från annan

Ibland hämtar vi personuppgifter om dig från någon annan, exempelvis från Lantmäteriet. För att göra en sådan hämtning krävs att det finns en laglig grund för det.

    1. Lagring av personuppgifter

Personuppgifter som kommer in till ett kommunalt bolag som LSR blir i regel allmänna handlingar. Därför får vi inte gallra eller spara uppgifter hur som helst utan måste följa lagar och regler för dokumenthanteringsplaner och gallringsbeslut.

Dina personuppgifter sparas när de är nödvändiga för att vi ska kunna administrera ditt abonnemang, som när du anmäler och har ett aktivt abonnemang hos oss, men också den tid efter att ditt abonnemang avslutats som krävs för att vi ska följa bokföringslagen.

    1. Kamerabevakning på återvinningscentralen i Landskrona

 

      1. Rättslig grund för kamerabevakning

På återvinningscentralen i Landskrona har vi kamerabevakning dygnet runt. Rättslig grund för bevakningen är att förebygga och dokumentera brott samt att upptäcka brand. LSR har tillstånd av Länsstyrelsen att använda fasta kameror för bevakning.

      1. Lagras högst en månad

Vi får spara lagrat bildmaterial högst en månad efter inspelningstillfället. Undantaget är om materialet lämnas över till domstol, polis- eller åklagarmyndighet med anledning av misstanke om brott. Det lagrade materialet raderas automatiskt efter 30 dagar.

      1. Tillgång till inspelat material

Lagrat material får endast spelas upp när det finns misstanke om brott. Det är endast IT-ansvarig på LSR och utredande polis som får tillgång till inspelat material.

    1. Registrering av registreringsnummer med sensor på återvinningscentralerna i Landskrona och Svalöv

 

      1. Rättslig grund och ändamål för registrering av registreringsnummer

Vid inpassering till LSR:s återvinningscentraler i Landskrona och Svalöv avläses och registreras registreringsnummer på samtliga fordon via sensorer. Rättslig grund för registrering av registreringsnummer är uppgift av allmänt intresse.

Syftet med registreringen är att automatiskt debitera lätta lastbilar registrerade på ett organisationsnummer dvs. företag och verksamheter. Debiteringen sker då kostnader för hanteringen av verksamhetsavfall inte skall belasta Renhållningskollektivet (hushållen).

Informationen som fås vid registreringen används också för att sammanställa statistik över exempelvis besöksantal, vanliga besökstider samt varifrån våra besökare kommer.

      1. Lagras i 180 dagar

Registrerade uppgifter sparas i 180 dagar. Bokföringsmaterial sparas enligt bokföringslagen vilket innebär att uppgifter om fordon som debiterats bevaras i sju år plus innevarande år.

      1. Tillgång till material och portabilitet

Det sker en omedelbar kryptering av registreringsnummer vid avläsningspunkten vilket gör att enskilda registreringar inte är sökbara. Av samma anledning är det också svårt att överföra information om en enskild registrering till en annan part.

    1. Dina rättigheter när det gäller personuppgifter

I de flesta fall har du rätt att bli informerad om att vi har börjat behandla dina personuppgifter och varför vi gör detta. Det gäller även om du inte själv lämnat ut dina uppgifter, då vi har fått dem av någon annan. Detta gäller dock inte om det är omöjligt att informera eller det skulle medföra en oproportionellt stor ansträngning för oss.

Du har rätt att ta reda på vad som står skrivet om dig i våra register och hur vi behandlar dessa uppgifter. Det gör du genom att begära ett så kallat registerutdrag genom att kontakta kundtjänst. Du har rätt att få utdraget inom en månad. Vi lämnar i första hand utdraget till dig personligen, när du kommer till oss på Stuverigatan 25 i Landskrona och visar giltig legitimation. I andra hand kan vi skicka utdraget till din folkbokföringsadress.

Du kan begära rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter. En sådan begäran kan bara tillgodoses när det inte står i strid med vårt uppdrag eller medoffentlighetsprincipen och kraven på gallring och bevarande av allmänna handlingar.

Du kan invända mot behandling av dina personuppgifter.

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst ta tillbaka detta. Om du tar tillbaka ditt samtycke gäller samtycket till och med den dag som återtagandet skedde. Sådan behandling som skett under tiden samtycket har varit gällande påverkas alltså inte av att du återtar samtycket. Ovan kan te x innebära tjänster såsom sms-aviseringar och mejlutskick.

Du kan också klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskydds-myndigheten.

Eftersom det finns särskilda regler kring hanteringen av allmänna handlingar så begränsas ibland vissa av dessa rättigheter. Om din begäran avslås har du rätt att få ett skriftligt beslut med motivering.

    1. Laglig grund för att vi behandlar dina personuppgifter

Det finns olika lagliga grunder för att vi får behandla dina personuppgifter:

      • Vi är skyldiga enligt lag att behandla dina personuppgifter (rättslig förpliktelse).
      • Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
      • Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för dig eller annan fysisk person.
      • Det är nödvändigt att behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla ett avtaldär du är part, eller för att vi ska kunna vidta åtgärder på begäran av dig innan vi ingår ett sådant avtal.
      • Du har samtyckt till behandlingen av dina personuppgifter.

Du har alltid rätt att få information om på vilken laglig grund som hanteringen av dina uppgifter sker. Om du har frågor kring laglig grund, kontakta oss på 0418–450 100 eller info@lsr.nu så hjälper vi dig.

    1. Mer information om dataskyddsförordningen

LSR har utsett ett dataskyddsombud. Om du har synpunkter LSR:s hantering av personuppgifter kan du kontakta dataskyddsombudet via e-post dataskyddsombud@landskrona.se eller genom att ringa Landskrona stads växel 0418-47 00 00 och fråga efter dataskyddsombud.

Du kan också läsa mer om dataskyddsförordningen på Integritetsskyddsmyndigheten webbplats: www.imy.se/